Мања слова Већа слова РСС
>

Саопштење: Увођење е-мобилности подразумијева системску промјену

Саопштење: Увођење е-мобилности подразумијева системску промјену
Датум објаве: 20.09.2019 17:08 | Аутор: Министарство одрживог развоја и туризма

Испис Штампај страницу


Министарство одрживог развоја и туризма

 

У Подгорици је данас одржана Јавна презентација Студије о увођењу е-мобилности, која је дала јасан пресјек стања и тренутне ситуације на том пољу у Црној Гори. Студија анализира препреке које тренутно постоје у погледу увођења концепта е-мобилности и даје низ препорука шта држава може да учини како би стимулисала бољу имплементацију е–мобилности.

Министарство одрживог развоја и туризма

Говорећи на презентацији Студије, стална представница УНДП у Црној Гори Даниела Гашпарикова, казала је да је „пут до пуне е-мобилности на глобалном нову несумњиво дуг, те да би транзиција ка е-мобилности била успјешна, сарадња ће играти виталну улогу’“.

Гашпарикова је навела да ,није случајно што се представљање налаза и препорука Студије за развој е-мобилности у Црној Гори, одвија уочи Самита генералног секретара УН-а о климатској акцији 23. септембра.

„Очекивања су јасна - сви треба да урадимо и више и брже. Према Париском климатском споразуму, Црна Гора се обавезала да смањи свој дио ГХГ емисија. Црногорски сектор саобраћаја тренутно је одговоран за 20% националних емисија гасова са ефектом стаклене баште, који ће према предвиђањима даље расти, и до 2030. чинити до 30% националних емисија. Да би се успорио и на крају преокренуо тај тренд, електрификација и рјешења за е-мобилност су кључни фактори који ће допринијети смањењу ГХГ емисија у том сектору.“, истакла је она.

Према њеним ријецима, резултати Студије за увођење е-мобилности у Црној Гори, чине основу за израду конкретних акција које ће имати ефекта само уколико се јавни, приватни сектор и грађани удруже у овим напорима.

„Електрична возила играће кључну улогу у испуњавању глобалних циљева о климатским промјенама. Ограничавање глобалног загријавања на испод 2Ц у односу на прединдустријски ниво, зацртани је циљ међународне климатске политике. Тај се циљ може постићи само уколико се дугорочно значајно смање ГХГ емисије. Како црногорски транспортни сектор тренутно чини петину националних ГХГ емисија, то га чини подручјем гдје су промјене могуће и потребне“, закључила је Гашпарикова.

Генерални директор Директората за климатске промјене и медитеранске послове у Министарству одрживог развоја и туризма Ешеф Хусић, истакао је да се ,,е-мобилност намеће као неопходност с обзиром на ограничене просторне ресурсе, посебно у урбаним срединама.

„Свједоци смо знатног напретка у сектору енергетике са развојем пројеката производње електричне енергије из обновљивих извора, чиме је Црна Гора значајно закорачила у енергетску транзицију. Може се рећи да је сектор енергетике дао знатан допринос национално утврђеном допиносу смањења емисија ГХГ, чије је циљ смањење од 30 одсто до 2030. Већ сада се може рећи да је Црна Гора остварила овај циљ. Министарство одрживог развоја и туризма очекује да ће ова Студија бити импулс и подстицај за реализацију конкретних инвестиција, пројектних и програмских активности на овом пољу“, закључио је Хусић.

Купци е-возила не купују само нови аутомобил. Они прелазе на потпуно нови систем, који више не користи бензин, већ електричну енергију. Студију о е-мобилности, припремио је УНДП у сарадњи са Енергетским институтом Хрвоје Пожар из Загреба, а представио ју је проф. Радоје Вујадиновић, са Машинског факултета у Подгорици.

Све већа свијест о климатским промјенама и заштити животне средине, узроковала је да аутомобилска индустрија која даје огроман допринос њеној деградацији, уложи велике напоре у покушају рјешавања овог проблема. Један од њихових потеза је производња еколошки прихватљивијих возила. Електрични аутомобили сматрају се једним од најбољих рјешења, а то је подстакло увођење технологија е-мобилности.