Мања слова Већа слова РСС
>

Привремена упутства Свјетске здравствене организације за сектор смјештајних капацитета

Привремена упутства Свјетске здравствене организације за сектор смјештајних капацитета
Датум објаве: 06.05.2020 13:25 | Аутор: Министарство одрживог развоја и туризма

Испис Штампај страницу


Свјетска здравствена организација
Оперативна питања за управљање ЦОВИД-19 у сектору смјештајних капацитета

Привремена упутства 30. април 2020. године

Основне информације

У неколико земаља се показало да преношење ЦОВИД-19 са једне особе на другу може бити успорено или заустављено. Овај документ је припремљен на основу тренутно доступних доказа о преношењу болести коронавирус 2019 (ЦОВИД-19) (преношење са човјека на човјека превасходно респираторним капљицама са или у директном контакту са зараженом особом), а израђен је са циљем да осигура да смјештајни сектор може да заштити здравље својих запослених и клијената.

Ова упутства треба користити у комбинацији са ажурираним информацијама са сајта WХО ЦОВИД-19.

Документ се односи на објекте колективног туристичког смјештаја као што су хотели и слични објекти, смјештајни капацитети за одмор и краћи боравак као и кампови. Пружаоци услуга приватног туристичког смјештаја позвани су да у највећој могућој мјери прате привремена упутства . Поред тога, документ ће помоћи свим органима који су повезани са јавним здравством да адекватно одговоре на ситуацију у вези са јавним здрављем у хотелима и туристичким смјештајним објектима, укључујући Међународни здравствени правилник („МЗП” или „Прописи”), Националну контакт тачку, локалне органе у области здравства, локални, покрајински и национални систем здравственог надзора и реаговања.

Овдје предложене мјере потребно је да буду преиспитане и прилагођене локалном контексту од стране Одбора који је у оквиру смјештајног објекта надлежан за здравље и безбједност на радном мјесту, службеника и служби за превенцију и здравствених консултаната или других релевантних актера који су одговорни за питања везана за здравље унутар објекта, укључујући администрацију и туристичка удружења.

Преношење ЦОВИД-19

Према тренутним доказима, вирус ЦОВИД-19 се преноси међу људима путем респираторних капљица (посебно приликом кашљања). Директан контакт са зараженом особом или индиректни контакт (додиривање површине или предмета који је контаминиран респираторним секрецијама), а затим додиривање сопствених уста, носа или очију је други начин преношења. Иако се код већине заражених развијају благи симптоми, старије особе и/или особе са другим медицинским стањима могу имати тешка обољења због чега им може бити потребна брза хоспитализација.
Мјере превенције укључују редовну и детаљну хигијену руку, социјалну дистанцу, избјегавање додиривања очију, носа и уста и добру хигијену дисајних путева. На јавним површинама, чишћење и дезинфекција предмета и површина које се често додирују могу помоћи у смањењу ризика од инфекције.

Специфичности сектора туристичког смјештаја

Хотели и туристички смјештајни објекти нису подложнији зарази од осталих јавних установа које посјећује велики број људи који комуницирају како међусобно тако и са запосленима.
Ипак, то су мјеста гдје гости привремено бораве заједно и гдје је висок степен интеракције гостију и радника. Управо су за ове објекте специфични следећи аспекти - смјештај гостију заједно са пратећим услугама (храна и пиће, чишћење, организација активности итд.) - и интеракција (између гостију, између особља и особља са гостима), који захтијевају посебну пажњу.
Сваки запослени мора се строго придржавати основних заштитних мјера против ЦОВИД-19 које препоручује Свјетска здравствена организација, као што су хигијена руку, физичко дистанцирање, избјегавање додиривања очију, носа и уста, практиковање респираторне хигијене и поштовање савјета да остану код куће и потраже љекарску помоћ уколико имају симптоме који су у складу са болешћу.

Управа

Управа објекта требало би да заузме одговоран став према суочавању са пријетњом по здравље од ЦОВИД-19.

1. Акциони план
Управа, у консултацији са локалним органом здравствене заштите, хотелијерском, ресторанском, угоститељском и туристичком управом и туристичким удружењима, треба да утврди акциони план прилагођен ситуацији и спроведе га у складу са препорукама локалних и државних органа за јавно здравље са циљем спречавања појаве случајева, ефикасног управљања случајевима и ублажавања утицаја међу клијентима и особљем, укључујући чишћење и дезинфекцију просторија у којима бораве обољеле особе. План, који може да обухвати рад на даљину, требало би да буде ажуриран по потреби као резултат нових упутстава, процедура или прописа које су издали надлежни органи.

2. Мобилизација ресурса
Управа треба да обезбиједи довољно људских и економских ресурса како би се осигурало брзо и ефикасно спровођење акционог плана. Акциони план треба такође да обухвати и набавку опреме и процедура, развијене у сарадњи са локалним здравственим органима, у циљу управљања сумњивим случајевима и њиховим могућим контактима.

3. Надзор
Спровођење акционог плана и ефикасност предузетих мјера треба често оцјењивати како би се утврдила усклађеност, идентификовали и исправили недостаци, а план прилагодио практичном искуству. Кризни тим који укључује чланове сваког релевантног одјељења може пружити подршку руководству у спровођењу акционог плана и благовременом препознавању потребних прилагођавања. Неопходно је бити опрезан на сваки неуобичајен пораст изостанака радника, посебно због акутних респираторних инфекција, вјероватно изазваних вирусом ЦОВИД-19.

4. Дневник активности
Препоручује се вођење дневника важних спроведених активности и мјера и њихово детаљно евидентирање (нпр. укључујући датум и вријеме коришћења дезинфекционог средства, ко, гдје је користио, итд.). Овај дневник се може користити за унапређење спроведених активности.

5. Комуникација
Треба одржавати комуникацију између управе и особља, као и између менаџера различитих одјељења, како би се унапријед дефинисала информациона политика за госте, као и брзо пружиле и добиле информације о инцидентима који могу настати у објекту и како би се знала ситуација у сваком тренутку. Давање упутстава запосленима о томе како они треба да саопште акциони план гостима и другим заинтересованим странама може да обезбиједи доследност усклађивања. Кратки документи или информативни постери могу појачати кључне поруке код гостију и запослених, укључујући промоцију прања руку (најмање 20 секунди, сви дјелови руке), респираторну хигијену и респираторну етикецију приликом кашљања. Званичне брошуре о основној хигијенској пракси и ЦОВИД-19 на различитим језицима могу бити корисни информативни алати.

6. Обука и информисање
Управа треба да информише све запослене о мјерама које ће бити усвојене и мјерама које могу заштитити њихово здравље и здравље других, укључујући препоруку да остану код куће и потраже љекарску помоћ ако имају респираторне симптоме, као што су кашаљ или недостатак даха. Управа треба да организује информативне обуке које би требало да обухвате све основне заштитне мјере против ЦОВИД-19 и знаке и симптоме болести. Обука може требати и за посебне процедуре.

Рецепција и консијерж

1. Информације и комуникација
Запослени на рецепцији треба да буду добро информисани о вирусу ЦОВИД-19 како би безбједно могли да обављају додијељене задатке и спријече могуће ширење ЦОВИД-19 у оквиру објекта. Они треба да буду у стању да информишу госте који се распитују о политици објекта у погледу успостављених превентивних мјера или других услуга које гости могу захтијевати (на примјер, медицинске и апотекарске услуге доступне на том подручју или у самом објекту). Они би такође требало да савјетују госте са респираторним симптомима да остану у својим собама док их љекар не посјети - руководство треба то одмах да организује - као и да пруже основне хигијенске препоруке када се то од њих затражи.
Запослени на рецепцији, ако је могуће, не би требало да буду старије или особе са здравственим проблемима. Запослени на рецепцији морају предузети све неопходне мјере предострожности, укључујући физичко дистанцирање.
Званичне, најновије информације треба да буду доступне о путовању у и из земаља или са подручја у којима се шири ЦОВИД-19. Запослени на рецепцији треба да буду упознати са политиком попуњености смјештајних капацитета за праћење особа у случају сумње на ЦОВИД-19. Најновија дефиниција сумњивог случаја ЦОВИД-19 може се наћи на сајту Свјетске здравствене организације.
Рецепција треба да има одмах доступне телефонске бројеве здравствених органа, медицинских центара, јавних и приватних болница и помоћних центара за коришћење кад год постоји могућност да гост може бити болестан.

2. Неопходна опрема и медицински пробор на рецепцији

Иако се употреба маски не препоручује јавности као превентивна мјера, већ само онима који имају симптоме вируса ЦОВИД-19 или онима који се брину о њима, рецепција треба да има медицински прибор, који садржи следеће:
• Антибактеријска дезинфекциона средства/марамице за површинско чишћење.
• Маске за лице/очи (одвојене или комбиноване, штитник за лице, наочаре). Имајте на уму да се маске за једнократну употребу могу користити само једном (погледајте Савјет о употреби маске).
• Рукавице (за једнократну употребу)
• Заштитна кецеља (за једнократну употребу)
• Огртач дугих рукава
• Биоразградива једнократна врећа за отпад.

3. Мјере социјалног дистанцирања, чишћење руку и респираторна хигијена

Мјере социјалне дистанце, заједно са честим одржавањем хигијене руку и респираторном етикецијом главне су мјере за спречавање преношења вируса ЦОВИД-19. Иако је вјероватно да су гости већ упознати са овим мјерама, треба их подсјетити као знак гостопримства.
• Социјално дистанцирање укључује суздржавање од загрљаја, љубљења или руковања са гостима, као и међу особљем. То укључује одржавање дистанце од најмање 1 м (3 фт) и избјегавање свих који кашљу или кијају.
• Хигијена руку подразумијева редовно и темељно чишћење руку алкохолом или прање сапуном и водом. Такође избјегавајте додиривање очију, носа и уста. Дезинфекција руку је обавезна након размјене предмета (новца, кредитних картица) са гостима.
• Респираторна етикеција подразумијева покривање уста и носа савијеним лактом или марамицом приликом кашљања или кијања. Коришћену марамицу треба одмах одложити у канту са поклопцем.

4. Надгледање гостију који су можда болесни

Поштујући прописе у вези са заштитом личних података и права на приватност, препоручљиво је надгледати потенцијално болесне госте у објекту. Запослени на рецепцији треба да забиљеже све релевантне инциденте за које сазнају, као што су захтјеви за посјете љекару. Ове информације помоћи ће гостима путем одговарајућих савјета, олакшавајући рано откривање и брзо реаговање у сарадњи са локалним органима здравствене заштите. Запослени на рецепцији дужни су управљати овим информацијама са дискрецијом, препуштајући управи и медицинским службама да процијене ситуацију и донесу одговарајуће одлуке.

Техничке и услуге одржавања

1. Дезинфекција водом
Неопходно је одржавати концентрацију дезинфекционог средства у води за употребу и у базенима или спа центрима у границама препорученим у складу са међународним нормама и стандардима, пожељно у горњим границама скале.

2. Опрема за прање суђа и веша
Потребно је провјерити правилно функционирање опреме за прање суђа и веша, посебно радну температуру, као и исправну дозу хемијских средстава за чишћење и дезинфекцију.

3. Климатизација
Иако се ЦОВИД-19 не преноси ваздухом, већ са особе на особу путем малих капљица из носа или уста када заражена особа кашље или издише, требало би посветити пажњу, као и у нормалним околностима, праћењу стања филтера и одржавању одговарајућег нивоа промјене ваздуха у затвореном простору. Треба провјерити правилно функционисање вентилације, промјену ваздуха и опрему за одвлаживање на затвореним базенима.

4. Диспензери
Треба редовно вршити провјере како би се осигурало правилно функционисање дозера за сапун и за дезинфекциона средства, сушача за руке, диспензера марамица за једнократну употребу и других сличних уређаја. Неисправне јединице треба брзо поправити или замијенити. Акциони план хотела треба да обухвати инсталирање диспензера за гел за дезинфекцију у различитим просторијама хотела, укључујући јавне тоалете, које користе гости и запослени и друга подручја од интереса (нпр. улаз у трпезарију, ресторане и барове).

Ресторани, трпезарије и барови

1. Информације и комуникација
Запослени у ресторанима, трпезаријама и баровима требало би да воде строго рачуна о личној хигијени (учестало и редовно прање руку, хигијена кашљања).
Госте треба подсјетити да приликом уласка и изласка из ресторана или трпезарије дезинфикују руке гелом за дезинфекцију, који би било пожељно да се налази на улазу у те објекте.

2. Снек-барови (шведски сто) и аутомати за пиће
Пожељно је да гости у снек-баровима избјегавају руковање храном. Када је потребно, чешће мијењати хватаљке и кутлаче, увијек остављајући ове предмете у посебним посудама.
Очистите и дезинфикујте површине снек-бара након сваке услуге. Аутомате за кафу, сокове и друго, нарочито дјелове који су више у додиру са рукама корисника, треба очистити и дезинфиковати минимум након сваке услуге, а по потреби и чешће.

3. Прање посуђа, есцајга и столњака
Треба користити уобичајене процедуре. Сво посуђе, есцајг и стакларију треба опрати и дезинфиковати у машини за прање посуђа, укључујући предмете који нису коришћени, јер су могли бити у контакту са рукама гостију или запослених. Уколико је из било којег разлога потребно ручно прање, треба слиједити уобичајене кораке (прање, дезинфекција, испирање), уз максималан ниво мјера предострожности. Сушење треба обавити употребом папирних убруса за једнократну употребу. Исто тако, столњаке и салвете треба опрати на уобичајен начин.

4. Постављање стола
Кад год је то могуће, препоручује се присуство максимално 4 особе на 10 квадратних метара. Столови треба да буду распоређени тако да удаљеност од наслона једне столице до наслона друге столице буде већа од 1 м и да се гости међусобно гледају са удаљености од најмање 1 м.

Просторије за дјечију забаву
Иако тренутни докази указују на то да се код већине дјеце јављају мање озбиљни респираторни симптоми ЦОВИД-19, постоје извјештаји о дјеци зараженој ЦОВИД-19, код којих се развио тежи облик или критично стање болести, а нека дјеца су умрла. Особе одговорне за дјецу треба да буду на опрезу када су у питању било какви знаци респираторних обољења и да одмах обавијесте родитеље дјетета као и управу о таквим околностима. У зависности од локалног контекста, укључујући број дјеце и упутства државних здравствених органа, требало би размотрити затварање просторија за дјечију забаву. У сваком случају, у овим објектима треба примијенити посебне протоколе за чишћење и дезинфекцију.

Чишћење и одржавање објекта

1. Чишћење и дезинфекција
Чак и ако у објекту нема случајева ЦОВИД-19, препоручује се да хигијенске услуге буду унапријеђене. Посебну пажњу треба посветити примјени мјера за чишћење и дезинфекцију у заједничким просторијама (тоалети, ходници, лифтови, итд.) као опште превентивне мјере током читаве епидемије ЦОВИД-19. Посебну пажњу треба посветити предметима који се често додирују, као што су ручке, дугмићи лифта, рукохвати, прекидачи, кваке и сл. Особље за одржавање хигијене требало би да добије инструкције о томе.
Као дио акционог плана у сектору туристичког смјештаја за ЦОВИД-19, требало би да постоји посебан план чишћења и дезинфекције у ситуацијама у којима у објекту бораве болесни гости или запослени или им је успостављена дијагноза ЦОВИД-19 у року од неколико дана након напуштања објекта. Писмене препоруке за појачано чишћење и дезинфекцију треба да описују побољшане оперативне процедуре за чишћење, управљање чврстим отпадом и ношење личне заштитне опреме (ЛЗО). За собе или одређене просторије изложене случајевима ЦОВИД-19 требало би спровести следеће:
• Све површине које су запрљане респираторним излучевинама или другим тјелесним течностима болесне (их) особе, на примјер, тоалет, лавабои за прање руку и каде, треба очистити обичним средством за дезинфекцију домаћинства који садржи 0,1% натријум-хипохлорита (што је еквивалентно 1000 ппм). Површине треба испрати чистом водом после 10 минута контакта са хлором. Површине треба испрати чистом водом након довољно времена за контакт са хлором.
• Услужном особљу може бити потребна додатна обука за припрему, руковање, примјену и складиштење ових производа, углавном избјељивача, који могу бити у већој концентрацији од уобичајене. Особље за чишћење треба да зна како осигурати да се избјељивач не дезинтегрише и како га испрати након 10 минута.
• Ако употреба избјељивача није прикладна, нпр. телефон, опрема за даљинско управљање, рукохвати, дугмићи у лифту итд., тада се може користити алкохол 70%.
• Кад год је то могуће, користите само средства за чишћење за једнократну употребу. Одбаците сву опрему за чишћење направљену од крпа и упијајућих материјала, нпр. џогери и материјали за чишчење. По потреби, дезинфикујте правилно непорозне материјале за чишћење са 0,5% раствором натријум-хипохлорида или према упутствима произвођача прије употребе у другим просторијама.
• Текстил, постељину и одјећу треба стављати у посебне, обиљежене кесе за веш и пажљиво руковати са њима да се спријечи подизање прашине, што може довести до контаминације околних површина или људи. Потребно је дати инструкције за њихово прање у циклусима на високој температури (70°Ц или више) са уобичајеним детерџентима. Сви искоришћени предмети морају се третирати на одговарајући начин како би се умањио ризик од потенцијалног преношења. Предмете за једнократну употребу (пешкире за руке, рукавице, маске, марамице) треба ставити у канту са поклопцем и одложити у складу са акционим планом хотела и националним прописима за управљање отпадом.
• Уопштено, јавне површине куда је заражени случај прошао или је провео минимално вријеме (ходници) не морају бити посебно очишћене и дезинфиковане.
• Особље задужено за чишћење треба да буде обучено и за употребу ЛЗО и хигијену руку одмах након уклањања лЗО и када се заврше радови чишћења и дезинфекције.
• Све собе и заједничке просторе треба свакодневно провјетравати.

2. Надзор болесних гостију
Особље за одржавање и чишћење треба да обавијести управу или рецепцију о свим битним ситуацијама, укључујући евентуално болесне госте у њиховим собама. Све ове информације морају се третирати уз дискрецију.

3. Доступност материјала
Особље за чишћење треба обучити о употреби и обезбједити им опрему за личну заштиту како је наведено:
- Рукавице
- Једнократни огртачи
- Затворена обућа
- Ако спроводе процедуре које производе прскање (нпр. за вријеме прања површина), додајте штитник за заштиту лица и непропусну кецељу.

Такође би требало да имају приступ довољној количини дезинфекцијских средстава и осталих залиха.

4. Опциони програми одржавања објекта
Сви програми код којих се гости могу добровољно одрећи услуга чишћења треба да буду обустављени у служби максималног здравља и сигурности хотелског особља и гостију.
Поступање у случају присуства ЦОВИД-19 у хотелима и туристичким смјештајним објектима

1. Опште препоруке
Уколико гост или запослени имају симптоме акутне респираторне инфекције, треба одмах предузети напоре да се смањи контакт обољеле особе са свим гостима и запосленима у објекту. Запослени на рецепцији или друго хотелско особље треба да се придржавају поступака из акционог плана за ситуацију када гост има знакове и симптоме који указују на ЦОВИД-19.
• Одвојите болесну особу од осталих особа најмање 2 м (6 стопа).
• Ако ситуација захтијева, а болесна особа није пребачена у медицинску установу, Управа ће размотрити одговарајуће мјере за збрињавање болесне особе на адекватан начин. Ово би могло укључивати потребу за потенцијалним именовањем једног члана особља који је довољно обучен за превенцију и контролу инфекције, као и дефинисање политике и мјера за запослене уколико добију симптоме након пружања услуге болесној особи.
• Ако је могуће, означите једно купатило које ће користити само болесна особа.
• Захтијевајте од обољеле особе да носи медицинску маску и спроводи респираторну хигијену приликом кашљања и кијања. Уколико обољели не може да поднесе медицинску маску, обезбиједите јој марамице којим ће прекрити уста и марамицу одмах бацити у биоразградиву врећу за одлагање отпада. Ако не постоји биоразградива врећа за одлагање отпада, ставите је у нетакнуту пластичну кесицу, запечатите је и сматрајте је биолошким отпадом; оперите руке сапуном и водом или их протрљајте алкохолом.
• У случају да обољела особа не може носити маску, треба избјегавати директан контакт са том особом, осим ако не носи барем једнократни огртач, рукавице, маску и заштиту на очима.
• Када сте у присуству обољелог госта или запосленог који долази из погођеног подручја, а који има грозницу, упорни кашаљ или отежано дисање, увјек користите додатну заштитну опрему (универзална опрема за мјере предострожности), укључујући маску, заштиту за очи, рукавице и огртач.
• Пажљиво уклоните ЛЗО да не бисте заразили себе. Скините прво рукавице и огртач, спроведите хигијену руку; затим уклоните маску и заштиту за очи и одмах оперите руке сапуном и водом или средством на бази алкохола.
• Правилно одложите рукавице и друге предмете за једнократну употребу који су били у додиру са тјелесним течностима болесне особе у кесу за одлагање биолошког отпада или у заштићену пластичну кесу, која ће се сматрати „биолошким“ отпадом.


2. Случај зараженог радника
Ако запослени пријави респираторне симптоме, мора одмах престати са радом и потражити медицинску помоћ. Особље треба да остане изоловано у одговарајућој просторији док се не обавијесте медицинске службе. Радник са симптомима треба да буде опремљен марамицама за једнократну употребу и маском коју треба да носи када су друге особе присутне или када треба да удју у заједничке просторије. Запосленог који од куће јави да има респираторне симптоме треба савјетовати да остане код куће и потражи љекарску помоћ.
Запослени који од куће јави да му је дијагностикован ЦОВИД-19 треба да се придржава упутстава које су добили од љекара, укључујући препоруку за самоизолацију док симптоми потпуно не нестану (Напомена: да би пацијент са ЦОВИД-19 прошао кроз блажи облик болести и потпуно се опоравио потребно је око мјесец дана).

3. Случај зараженог госта
Ако је заражена особа гост туристичког објекта, не препоручује се наставак боравка болесне особе у објекту. Особа се може привремено изоловати у соби до интервенције локалних здравствених органа и под условом да се соба не дијели са другим гостима. Посјетиоцима није дозвољено да уђу у просторију у којој је заражени гост.
У зависности од расположивости просторија, особе које су у пратњи, ако их има, треба премјестити у другу просторију. Мјере за управљање контактима могу се пронаћи у привременим упутствима СЗО о кућној њези пацијената са ЦОВИД-19 који има благе симптоме болести и дате су смјернице за управљање контактима.
Запослени у хотелском и туристичком објекту који учествују у евакуацији сумњивог случаја:
• Како би се ризик од преношења заразе на друге госте или запослене свео на минимум, симптоматски гости треба да напусте хотел у складу са упутствима управе објекта и органа локалне здравствене заштите. Процијениће се стање симптоматског госта и ако одговара дефиницији сумњивог случаја, биће пребачен у одређену здравствену установу.
• Управљање могућим контактима обољелог госта треба да се одвија у складу са упутствима органа локалне здравствене заштите. Локални здравствени орган треба брзо да информише регионални или национални здравствени орган о резултатима прегледа и да ли се морају предузети даље мјере.
• Запослени, који су укључени у превоз сумњивих случајева треба да примјењују праксе превенције и контроле инфекције према упутствима СЗО. Они би требало рутински да спроводе хигијену руку и носе медицинску маску, заштиту за очи, рукавице и огртач приликом превоза пацијената за које се сумња да су заражени ЦОВИД-19 ради транспорта у возилу хитне помоћи. Они треба да оперу руке прије стављања и након уклањања личне заштитне опреме.
• Ако се превози више од једног сумњивог случаја, запослени и здравствено особље треба да промијене своју ЛЗО између сваког пацијента како би се избјегла могућа унакрсна зараза између сумњивих, али не и потврђених случајева ЦОВИД-19. Они би требало да одложе употријебљену ЛЗО на одговарајући начин у канте са поклопцем у складу са акционим планом хотела и националним прописима за заразни отпад.
• Возач хитне помоћи треба да буде одвојен од случајева. Није потребна заштита ако постоји строго физичко раздвајање између возача и случаја на који се сумња. Ако је могуће, возач не би требало да буде укључен приликом увођења пацијента у кола хитне помоћи. Ако помаже приликом уношења пацијента за којег се сумња да је заражен ЦОВИД-19, возач треба да носи ЛЗО, укључујући маску, рукавице, огртач и заштиту за очи.
• Хитна помоћ или транспортна возила треба очистити и дезинфиковати, са посебном пажњом на подручја која су у контакту са сумњивим случајем. Чишћење треба обавити обичним дезинфекционим раствором који садржи 0,5% натријум хипохлорита (тј. еквивалент 5.000 ппм хлора или 1 дио избјељивача који садржи 5% натријум хипохлорита на 9 дио количине воде). Након што је избјељивач остављен у контакт са површином најмање 1 минут, може се испрати чистом водом. Као алтернатива избјељивачу, возила хитне помоћи могу користити болничке дезинфекционе производе према смјерницама произвођача.
• Управа хотела требало би да обезбиједи приступ службама за чишћење и дезинфекцију собе у којој се налазила болесна особа у складу са акционим планом, поштујући протоколе за чишћење и дезинфекцију собе у којој је боравио заражени. У случају да то није могуће, дежурном хигијеничару треба дати инструкције да очисти и дезинфикује просторију у којој борави болесна особа, поштујући протоколе о чишћењу и дезинфекцији просторија у којој је боравио заражени и поштујући мјере личне заштите.

Ако не постоје друге могућности осим задржавања болесног госта за којег се сумња да има ЦОВИД-19, са благим симптомима, требало би размотрити самоизолацију у соби. Посјете љекара требало би вршити у соби болесне особе кад год је то могуће, избјегавајући потребу да пацијент иде у љекарску ординацију.
Болесни гост за кога се сумња да има ЦОВИД-19 требало би да остане у посебној соби, осим у случају дјеце или особа којима су потребни његоватељи. Болесна особа не би требало да прима посјетиоце, или ако их има, посјете треба да буду ограничене на оно што је строго потребно. Гост треба да добије храну у соби. Болесне особе не треба да дијеле купатило са другим особама, нити пешкире, прекриваче или било коју врсту одјеће са његоватељима.
Његоватељи морају да усвоје строге мјере предострожности, укључујући ношење ЛЗО, кад год се приближе или имају директан контакт са болесном особом. Просторија би требало да буде организована тако да се омогући правилно облачење ЛЗО и посебан простор за одлагање коришћене/контаминиране ЛЗО.
Љекар који је задужен за заражену особу треба да рођацима и особама које су пратњи достави информације у вези са мјерама за контролу инфекције које би требало да усвоје.
Само једна особа треба да буде задужена за бригу о болесној особи. Труднице или друге особе са високим ризиком за развој тешке болести изазване ЦОВИД-19 не би требало да буду његоватељи.
Његоватељи би требало самостално да надгледају појаву симптома, посебно грознице и кашља, и добију љекарску помоћ ако се такви симптоми појаве. Одјећа болесног пацијента, као и постељина у просторији у којој борави, треба да се перу по уобичајеним процедурама. Као мјера предострожности, те предмете треба одлагати и превозити у затвореним кесама.
Напомена: Управа хотелског и туристичког објекта нема овлашћења да приморава болесне госте да привремено остану у својој соби или да спријечи да примају посјете других гостију.

4. Идентификовање и управљање контактима
Идентификовање контаката треба да започне одмах након што је у објекту идентификован сумњиви случај. Свјетска здравствена организација дефинише контакт као особу која је два дана прије и 14 дана након појаве симптома потенцијалног или потврђеног случаја била изложена:
• контакт лицем у лице са потенцијалним или потврђеним случајем на ближе од 1 метра удаљености и на дуже од 15 минута;
• директан физички контакт са потенцијалним или потврђеним случајем;
• непосредна њега пацијента са потенцијалном или потврђеном болешћу ЦОВИД-19 без употребе одговарајуће личне заштитне опреме; ИЛИ
• друге ситуације на које указују локалне процјене ризика.

У контексту хотелског и туристичког објекта, контактом се могу сматрати:
• сапутници или особе које пружају његу који су имали блиски контакт са сумњивим случајем;
• запослени који је одређен за бригу о болесним особама и остали чланови који су можда били у блиском контакту са болесним особама или просторијама које они користе (нпр. купатило) или њиховим уобичајеним предметима (нпр. коришћена постељина и одјећа ).

Ако озбиљност симптома или бројна кретања случаја указују на опсежнију изложеност у објекту, потребно је урадити детаљнију процјену заједно са локалним здравственим органима.

СЗО препоручује да сви контакти пацијената са ЦОВИД-19 буду у карантину током 14 дана од тренутка када су били изложени пацијенту. Ако контакт развије симптоме, контакт треба да носи медицинску маску, треба да се сматра сумњивим случајем и третира као такав.

За остале госте и особље који не испуњавају дефиницију контакта може се сматрати да имају низак ризик изложености и може им се савјетовати примјена мјера предострожности. Ове мјере предострожности могу се измијенити и прилагодити процјенама ризика, које врше јавни здравствени органи.

5. Гости који нису заражени
Гости који нису погођени су особе за које се сматра да су имали низак ниво изложености. Треба им пружити информације о болести, њеном преношењу и превентивним мјерама. Од њих треба тражити да самостално прате симптоме ЦОВИД-19, укључујући температуру, кашаљ или отежано дисање током 14 дана од дана одласка потврђеног случаја из објекта. Уколико у року од 14 дана развију симптоме који указују на ЦОВИД-19, требало би их замолити да се одмах самоизолују и контактирају локалне здравствене органе.

6. Добављачи роба и услуга
Добављачи роба и пружаоци услуга требало би да прате сигурне системе рада и да имају успостављене системе за спречавање ширења ЦОВИД-19.

Референце
1. Превенција и контрола инфекције током пружања здравствене заштите код сумње на ЦОВИД-19: привремена упутства. Женева: Свјетска здравствена организација; 2020. (хттпс://www.wхо.инт/публицатионс-детаил/инфецтионпревентион-анд-цонтрол-дуринг-хеалтх-царе-wхенновел-цоронавирус-(нцов)-инфецтион-ис-суспецтед20200125).
2. Вода, санитарна заштита, хигијена и управљање отпадом за вријеме ЦОВИД-19: привремена упутства хттпс://www.wхо.инт/публицатионс-детаил/wатерсанитатион-хyгиене-анд-wасте-манагемент-форцовид-19.
3. Глобални надзор ЦОВИД-19 изазван вирусном инфекцијом ЦОВИД-19: привремена упутства. Женева: Свјетска здравствена организација; 2020. (хттпс://www.wхо.инт/емергенциес/дисеасес/новелцоронавирус-2019/тецхницал-гуиданце/сурвеилланцеанд-цасе-дефинитионс).
4. Разматрања карантина за појединце у контексту сузбијања корона вируса (ЦОВИД-19): привремена упутства. Женева: Свјетска здравствена организација; 2020. (хттпс://www.wхо.инт/публицатионсдетаил/цонсидератионс-фор-qуарантине-оф-индивидуалсин-тхе-цонтеxт-оф-цонтаинмент-фор-цоронавирусдисеасе-(цовид-19).

Захвалница
Свјетска здравствена организација захваљује се Свјетској туристичкој организацији (УНWТО) и њеном Одјељењу за одрживи развој туризма, посебно др. Дирку Глаесеру, гђи Вирџинији Фернандез-Трапа и госпођи Кордули Вохлмутхер, Међународној унији удружења за прехрамбену индустрију, пољопривреду, хотелијерство, ресторанство, угоститељство, дуван и сродним радничким асоцијацијама за њихов допринос и помоћ при изради документа, као и др Себастиану Креспију, директору Биолинеа, Шпанија, који је аутор претходних упутстава из ове области и који је љубазно обезбиједио информације за потребе припреме овог документа.